lørdag 9. august 2014

Drøm blir til søm


Oh yeah! Dags for å fortelle om det som har foregått på syrommet siden påske, men har vært hemmelig! Alltid spennende med en knaskete hemmelighet, syns nå jeg. Det starter altså med at verdens mest fargerike brud og jeg finner hverandre. Med full forståelse for at kunstneren alltid jobber best med frie tøyler, får jeg følgende retningslinjer: tradisjonelle farger som hvit, sort, rød og lilla er ut. Hun liker friske farger, og har en lang liste over farger hun liker aller best. Kjolen skal ikke være stroppeløs. Og, viktigst av alt, den skal ikke være tradisjonelt "brudete". Alt annet er opp til meg. Hvis hun skulle legge inn et forsiktig ønske, ville det være å ha kunstige blomster involvert på et vis på bystepartiet. Så da gjør jeg det jeg gjør best: går på stoff-shopping, og lar farger og tekstur inspirere meg.




Påsken er full av helligdager, og etter å ha tatt med stoffprøver hjem og fått et forhold til dem, melder seff panikken for at det skal bli utsolgt seg. Dreven stoffavhengig som jeg er, har jeg allerede forhørt meg i butikken om hvor mye som er igjen av favorittene. Og det er selvsagt et teksturert knallgrønt stoff som får hendene til å klamme seg til. Når rullen på 12 meter er tom, har de ikke mer. Min tillitsfulle brud gir meg klarsignal til å fyke til stoffbutikken en halvtime før stengetid på påskeaften, selv om hun ikke har kjent på prøvene eller sett dem. Men vi junkies kjenner vårt stoff, og med fulle stoffposer legger jeg meg med et smil den kvelden, og tar flytende meter på meter i turkis og grønt og jade med meg inn i drømmen.




Det er ikke alltid man vet hva en drøm kan komme opp med, men jommen om jeg ikke visste hvordan det skulle bli da jeg våknet. Ingen av oss kunne forutsett akkurat denne ideen. Jeg var heller ikke helt sikker på at min vakre brud skulle tørre. "Utradisjonell" var bare fornavnet, hvis denne ideen skulle realiseres. Men moro! Jeg syns alltid det er et godt tegn at jeg ler høyt under en slik planlegging. Heldigvis for meg har denne fortreffelige brud humor også, og mente at disse frie tøylene virkelig førte i en retning hun likte. Yeah!




På syrommet mitt er det orden i kaoset. Noe ligger fremme, noe i sirlig merkede bokser og skuffer. Over år samler jeg stadig på ting jeg vil kunne få bruk for i syprosjekter. De kan ligge i måneder eller år og vente på å realisere sitt fulle potensial. Også hender det jeg må ut og lete etter konkrete ting etter at ideen er på plass. I dette tilfellet tok jeg først en runde i boksene merket "veggteppe" og "blomster". Så bega jeg meg, igjen lykkelig "autorisert", ut på Finn.no for å finne noe så sært som en...




 ...babygym! Jepp, du leser riktig. På Finn.no selges brukte babygymmer med mummitrolltema for 250-400 per stykk. Etter litt av den vanlige om-en og men-en, fikk jeg til en deal med en dame på en gård i Vestby, og jeg fikk meg en (nesten) gratis landsens sightseeing idet jeg køla rundt i bilen min uten GPS og med en dame på telefon som ikke akkurat var god på å forklare vei. I ekte gjenbruksånd klippet jeg av samtlige mummirelaterte figurer, og donerte selve "babyliggeflaten" til kattene, som har konvertert den til en finfin hule-seng under en stol i stua.


Heldigvis er det iiiiingen som ser at det ligger noen under der. Makrell oppfører seg som en god hund, og tar med seg pinnen sin. Der er den garantert trygg!




Selv etter å ha spadd opp samtlige blomster jeg hadde fra før, følte jeg at det var noe som manglet, og røk på en IKEA-smell. Mye bra på det kunstige blomstermarkedet nå, det skal sies.




Med utstyret i orden, er det på tide å snuse mer på stoffene, og lage en mer konkret slagplan...




Vel, de som snuser mest her i heimen er nå engang pusene. De fikk være med så lenge det var snakk om å konstruere mønster. Ikke så krise om det crappy bomullelerretet har et lite hull eller tre. Nyt øyeblikket mens det varer, Makrell, du er tidsnok kastet på huet og ræva ut av syrommet, og får ikke stikke nesa inn der før langt uti juli.


Hun er nå søt, da, der hun krøller til alt gang på gang. Min egen feil at jeg syns det er litt koselig også.






Med alle blomster og verdens feteste grønne stoff på plass, behøver man ikke være Einstein for å skjønne at min idé har med natur og vekster å gjøre. Sleng på babygymmen fra Finn, og du kan resonnere deg frem til at jeg muligens tenker litt på Mummidalen også. Så: da er det ikke annet å gjøre enn å begynne i en ende, og lage seg et giga-blad:


Wow! Et brude-blad! Hva skal vi med det? Hvor passer Mummifigurene inn? Hæ? Hæ?

Fortsettelse følger i del II...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar