onsdag 25. september 2013

Spinatsnurrer





Ikke bare er den deilige, crispy og fargerike utehøsten på full vei inn, det er også den lune og varme innehøsten. Yeah! Da er det digg å ha gode ting i frysern som passer til en stor kopp te! Jeg har nesten bakt meg inn i et hjørne, og sliter litt med fryserkapasitet, faktisk. Men i tillegg til bakekick og eksperimenter jeg koser meg med (det går mye i muffins om dagen), har jeg noe mange andre ikke har: en lett spiseforstyrret kokk av en mann.






Når Snåsakokken har intense arbeidsperioder, er kostholdet mildt sagt på trynet. Et måltid kan bestå av kaffe og røyk. Eventuelt kun røyk, eller kun kaffe. En pose M. Bridgeblanding. En gulrot. "Har du fått spist noe idag, da?" spør jeg uten å høres for pushy masekjerring ut. "Nei, men jeg spiste jo igår!" Så jeg spiser fisken min og grønnsakene mine for meg selv mens jeg pøsker ut slu planer for å lokke mat i en sta og matlei Snåsakokk.

Løsningsforsøk: spinatsnurrer med flere sunne ting oppi enn du tror! Basisfremgangsmåte og oppskrift på deigen er røffli den samme som da jeg bakte høstsnurrer.






Fyllet besto av: spinat (frossen denne gangen), soltørket tomat, grønne oliven, løk, aromasopp, hvitløk, rosmarin, oregano, tomatpuré, hakkede tomater, fetaost og mozzarella. Også salt, pepper og sukker. Alt som ikke var spinat ble finhakket og sautert, før spinat og tomat ble tilsatt. Så putret blandingen litt på ettervarmen fra platen, og fikk kjøle seg litt akkurat i tide til deigen var hevet og klar.


Jeg simpelthen elsker min supre plastic-fantastic-kniv! Den er perfekt for en klumsekopp som meg (jeg skar meg senest idag, faktisk, men det var på plastboksen til frokostblåbærene), og for alle som ikke vil ødelegge kjøkkenbenken eller kakeformene sine.




Mmmm, mange fine skiver fulle av godsaker! Nå er tiden for å sette dem inn med små trylleformler som gjør dem uimotståelige for kokker med stort næringsbehov...


...så erre natta for små hevetrengte skiver, og de koser seg på et lunt sted under klede i tre kvarters tid. Jeg støtte på et aldri så lite luksusproblem idet badstuovnen bestemte seg for å ta en liten egenmelding, men jommen om det ikke løste seg på gamlemåten likevel.




Og så, etter et lite opphold i ovnen, er de klare! Yippee-kay-yey! Adskillig mer næringsrike enn både sigaretter og poser med M...






Selv om de er til Snåsakokken, er det opp til kvalitetskontrolløren å sørge for at de ikke er skadelige eller smaker vondt eller er fulle av kattehår eller Kaniitahår og så videre. Det ble en frokosttest på meg, altså.






Te-/kaffekoppene med avlang skål som jeg kjøpte på IKEA for sikkert 100 år siden, er utrolig lure til nettopp slike snurreboller. Det er akkurat passe god plass til to, og man har kun én "enhet" å holde styr på i daybeden. Nok engang et perfekt produkt for en klumsekopp. Det er jo en grunn til at det heter nettopp klumsekopp, det er seff fordi det er kopper som gruppe som er mest utsatt for klumsete krumspring. Eventuelt i kominasjon med laptoper...




Snåsakokkens kvalitetskontroll ble bestått med glans, og han har så smått begynt å spise seg nedover i haugen, der de ligger lagret i poser à to eller tre i frysen. Greit å slenge med seg en liten pose på vei til jobb. Assistenten til Snåsakokken, vi kaller ham "Pølsa" foreløpig, er like spiseforstyrret som sin sjef. Heldigvis har Snåsakokken mer næringsvett når det gjelder andre, og har begynt å dytte snurreboller på'n.


Det lukter altså hyppig snurrig aktivitet her fremover. Må bare spise masse gode ting fra frysen først sånn at det blir plass til flere oppi der. Oh no, hvilket tragisk liv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar