lørdag 28. september 2013

Plomm plommelom!



Jepp! Et kort hastverksinnlegg her nå, med litt mørke og halvkjipe bilder, men det er for ditt eget beste. Jeg fant nemlig ut at denne viktige informasjonen bare ut før de deilige, norske plommene er forsvunnet fra trær og butikkhyller...


Med utgangspunkt i mitt ganske sunne muffinsprosjekt, lagde jeg en variant nettopp med norske plommer. Jeg brukte det samme som i rabarbravarianten, men byttet kardemommen med kanel. Masse kanel. Mmmmm! Så kuttet jeg plommer i ganske små biter, vendte dem i litt mer maisenna enn med rabarbraen for å trekke ut fuktighet, og moste dem ned i formene. Pllllommemooooos!


I halvparten hadde jeg også oppi en tynn marsipanskive. Smaken var konge, men neste gang putter jeg dem ikke i bunnen. Det medførte en "estetisk utfordring", idet de var vanskelige å få ut av formene uten å ødelegge. Men smaken... Ooooh! Kanskje raspe den oppi neste gang? Eller putte'n i midten?


Uansett: høsten er for kort til å ikke lage sunne plommemuffins flere ganger. Jeg syns de er perfekte lunkne med vaniljekesam, men til selskap ville jeg kostet på meg litt varm hjemmelaget vaniljesaus. Eller vaniljeis. Slurp!


Plomm plommelomm, da er det bare å løpe ut i hagen eller butikken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar