mandag 23. september 2013

Matvrakenes Mekka: Matstreif (yummy-alert)



Jepp! Dobbel dose frukt, iskremøredobber og "Lady D. Croquette-lua"! Det kan bare bety én ting: det er tid for Matstreif, og Kaniita er på plass!




Matstreif er et årlig arrangement som holdes på Rådhusplassen, og der både Bondens Marked og en hel del andre " mattilbydere" og "mataktivister" er representert. Det er smaksprøver over alt, små og store, gratis eller for en tier/tjuekroning, nye lukter og nye smaker - for ikke å snakke om gamle lukter og gamle smaker.




Du møter pensjonister og barnefamilier innenfor hele spekteret fra høflig til aktivt uhøflig. Dialekter du aldri har hørt, dialekter du sliter litt med å forstå. søte bondekoner og sosialt keitete kremmer-menn som nok aller helst hadde hatt lyst til å bli i fjøset denne lørdagen... 




Fancy etiketter og markedsføring, både "ærlig" og villedende - og alt imellom. Mat du får omsorg for, og mat du rynker på nesa av. Materotikk. Hold torsken!




Iskrem fra glade kyr, som jo er ganske mye bedre enn iskrem fra triste kyr. Vil jeg tro.




Stirrekonkurranse?



 




Selv om det i år var snakk om en litt nedskalert shopping fra min side (trillekofferten ble hjemme, for å si det sånn), gjorde jeg noen små kupp likevel. Pusene vil snuse på det hele - eller så venter de bare til posene er tomme, så de kan redefineres som leketøy...


Etter noen års opplevelser av drop-dead-fantastisk (og garantert supersunn, seff!) rømmegrøt, sto det faktisk på handlelisten (ja, jeg har handleliste. Flinkis-poeng!). Svisj oppi det miljøvennlige handlenettet!






Mmmm, mange gode ting som kommer til å vare en god stund utover høsten. Hvis halsen tuller litt uten at man har kommet helt til Cosylan-stadiet, er for eksempel granskuddsirup nam-nam og semi-lindrende. Noen dager tar jeg til og med en skje fordi jeg tenker det vil hjelpe meg å holde forkjølelsen unna -  og hvem er granskuddsirupen til å utfordre placeboeffekten, egentlig? 


Det søteste konseptet i år (syns jeg) var de inkluderende juicene/mostene, der ingen bær eller frukter ekskluderes bare fordi de er for små/store, feil modnet, eller kanskje verst av alt: stygge. Nei, her får alle være med og leke! Jippi! Tenk på alle de glade, stygge morellene, pærene og plommene som endelig slapp unna mobbingen i fruktindustrien? Du kan nå komme dem til unnsetning ved å kjøpe deilig (skikkelig deilig, også, faktisk) juice. Som det står på flasken: serveres temperert i fine glass. De to jeg kjøpte, ga faktisk noe av den samme opplevelsen som vin i munnen, og er gode alkoholfrie alternativer til en god middag.






mye te og honning jeg har nå, blir det "haustkveld" til langt uti februar, tenker jeg. Ting med etiketter på nynorsk gjør meg litt ekstra bonderomantisk, det rykker i stølsfoten, og jeg får lyst på umiddelbart. Må ha det, bare må ha det!


Håndlaget sjokolade, og særlig med ulike whiskyfyll, slår aldri feil. Aldri




Super fangst i år, altså. Også var jeg akkurat tidlig nok ute til at jeg var mett både bokstavelig og billedlig talt før den aller verste folkemengden var på plass... Så mange tannpirkere og så mange folk på samme sted kan jo lett bli stygt. 





Så da er det bare å ta av seg hatten - for nok en vellykket Matstreif. Og for å ligge mer behagelig i daybeden og hvile ut etterpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar