tirsdag 9. juli 2013

Un parfait parfait?




Reisen mot den perfekte iskrem fortsetter! Yeah! Multer på tilbud er gull - eller iallfall orange. Jeg jobbet videre på oppskriften jeg egentlig var ganske fornøyd med da jeg laget kanel-/anisis. Forandringene jeg gjorde var at jeg la til en eggeplomme, og istedenfor krydderne brukte jeg en vaniljestang i fløtemelken (del i to og skrap ut frøene, og la hele stangen være oppi mens det varmes opp). Når røra var ferdigblandet, tilsatte jeg multe. Jeg ga først en halv liter multer et kjapt oppkok for seg selv. Så silte jeg dem rett oppi røra, og passet på å presse ut så mye jeg kunne med en skje. Det er, som i kanel-/anisoppskriften og alle andre oppskrifter på is (spesielt de der oppvarming er del av prosessen) viktig å kjøleskapsavkjøle blandingen før man putter den i iskremmaskinen!






Mmmmulteiiiiis! En iskald smak av multemyra i din egen stue. Yummy! En av de beste iskremene jeg har smakt, for å være kledelig beskjeden...

Sammen med krumkake er denne iskremen sikkert en killer variasjon til julemiddagen. Men foreløpig er den definert som sommersnask for min del, og er snart spist opp. Is er ferskvare, og noen må jo ta ansvar for å spise den i tide?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar