onsdag 3. juli 2013

Jeg er havren


Ok da, så består jeg kanskje ikke helt og holdent av havre riktig enda, men så mye havregrøt som jeg har spist siste halvåret, har nok kroppen nå en havreprosent på minst 4. Garantert.




Havregrøt er nødt til å være en av de desidert beste måltidene man kan få i seg før dagen er skikkelig i gang. Den ranker helt der oppe på frokostpallen, kun slått av kombinasjonen av egg, bacon og fyllesyke. Ikke så fotogen mat, det innrømmer jeg med én gang, men det vil ikke si at den ikke kan være mer spennende enn mange tenker. Derfor tenkte jeg å vise dere noen få av de variantene jeg innimellom lager. Hvis det gjør at én av dere lager én porsjon havregrøt mer enn det som ville falt dere naturlig, lener jeg meg tilbake og kjenner at jeg har gjort mitt for folkehelsa for en stund.




Variasjoner i havregrøten skjer på minst fem ulike nivåer.

- Frø/nøtter i tillegg til havregryn?
- Tilsetning av krydder eller søtningsmiddel som sukker eller honning (salt er default)?
- Tisetning av tørkede, ferske eller frosne bær/fruktbiter eller kokosmasse?
- Klatt med et eller annet oppå grøten etter koking? Eller kanskje noen bær?
- To milk or not to milk? For ikke å snakke om smør?

Endeløse muligheter for havregrøtparty, altså! Variér nok, og du blir "aldri" lei (iallfall ikke på et års tid). Garantert.




Hva man putter oppi er en typisk hva-har-jeg-i-kjøleskapet-og-skapet-beslutning. For eksempel er det en ypperlig måte å bruke opp lemon curd på. En liten klatt på ellers ganske plain grøt gjør den...vel...til å spise opp. Pistasjmelet som noen ganger blir til overs etter makronbaking passer faktisk så godt i grøt at jeg har begynt å male opp nøtter kun til grøtbruk nå i det siste. Og nå: nå er det jo tid for det beste av alt, nemlig jordbær! Oooo...




Til og med kattene digger havregrøt. Stort sett setter jeg min egen bolle med litt igjen i ned på gulvet, så får de snaske fra den. Men innimellom er det havreparty, og de får sin egen skål! Yeah! Havregrøt er det eneste de spiser samtidig istedenfor å kjøre "matvrakstafett", så det er nok ganske poppis.




Når kjøleskapet er tomt og skuffen skrapa, har jeg alltids noen frosne bær. De popper jeg rett i kjelen under koking, så får hele grøten skikkelig tøff farge. Blåbær og bjørnebær er frossenfavorittene her i heimen.


Multer har vært på tilbud på lokalbutikken i det siste, noe vi også merker i havregrøtverdenen... De er de eneste bærene jeg syns tipper over til å trenge bittelitt søt assistanse. Et dryss brunt sukker løser situasjonen. Lørdagsfrokost i boks!






Tips: et lite glass appelsinjuice sammen med grøten hjelper kroppen med å ta opp jernet i havren, så det blir enda sunnere! En kopp kaffe ved siden av hemmer visstnok jernopptaket, men hjelper så vidt jeg har opplevd på alt annet. Opp til deg der, altså. Frokostlivets tøffe prioriteringer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar