onsdag 19. juni 2013

Terrassetid



Det slo meg plutselig at takterrassen nok ikke har fått sine 15 sekunders berømmelse her på bloggen verken ifjor eller i år.

Ifjor ble den nemlig pusset opp i regi av borettslaget. Håndverkerne gjorde da slik vi nå vet at de stort sett gjør: begynte på jobben og dro'n akkurat langt nok til at terrassen ikke kunne brukes, lot den stå i en måneds tid, og kom så innom i de to timene det tok å fullføre. Da var det selvsagt gjort feil, så vi fremdeles ikke kunne bruke terrassen. Det tok noen uker til før de fant det for godt å rette opp feilen så vi fikk oss brukbar takterrasse omtrent akkurat idet sesongen var slutt.






I år er det altså andre boller. Med én gang temperaturen tillot det var det grønt i potter og Jif og spiff på bord og stoler. Svisj ut med middagen og frokosten! Til gjengjeld har vi vært supertrege med parsellen i år (les: totalt inaktive), så det eneste spiselige så langt er den heite chili'n.


Ooooh, så heit!


Snåsakokken har ønsket seg et vettugt utendørsaskebeger lenge, og fikk presang fra Nille her om dagen. 39 spenn er ikke dårlig for en turkis miniatyrsøppeldunk? Den matcher både møblementet vi kjøpte på Indiska ifjor, og lanternene fra Åhlens.




Syns både fargene og formene på møblene er supre, og stolene er til og med så behagelige smijernsstoler kan bli. Eneste minus må være at de ikke tåler vintervær sånn innmari godt, så det er litt rust her og der allerede. Foreløpig løses det med å legge en pute der vi sitter, men jeg lover: det blir shinigs når jeg har tid (les: gidder).






Det er ikke et fett hva man har på et brett om sommer'n! Jeg skal ligge langt unna uttrykket "sommerfavoritt", som jo har blitt ødelagt av diverse markedsføringskampanjer i dagligvarekjedene, men skal ikke legge skjul på at vannmelon og tonic nå har kommet for å bli. Eller "virgin gin & tonic" som jeg kaller den når jeg er i det pensjonisthumoristiske hjørnet... Ellers går det i jordbær, hjemmelaget is og havregrøt - magens veier er uransakelige...




Langtidsplanen er forresten å bygge en slags lang benk med puter på og greier, men det får bli neste år. Én sommer uten prosjekt på denne terrassen syns jeg vi fortjener. Klar - ferdig - nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar