fredag 28. juni 2013

Gråværsgerbera


  


Den hotteste regnværsdagsterapien jeg vet om er farger. Så da trykket i hodet og trykket i skyene nådde nye høyder og himmelen åpnet seg her om dagen, tok jeg på meg regnfrakk og gummistøvler og tuslet bort på blomsterbutikken. Min sedvanlige flaks, da, at de hadde tilbud på fargerike gerbera! 50 per bukett er så kupp at man jo må kjøpe to når nøden er som størst.




Både puser og mennesker føler seg litt bedre med noen fargeklatter på bordet. Grått ute, regnbue inne. Og siden det er skeive dager i Oslo denne uka, passer det ekstra godt syns jeg.




Bestemte meg for å teste ut en liten vasekonstellasjon denne gangen istedenfor å stæsje alle oppi én stor en. Syns det fungerer bra til en blomst som er så morsom i utgangspunktet. Pluss at jeg da hadde nok til en liten vase til kjøkkenet, slik at fargeklattene ble fordelt litt i heimen.








Nå skal det sies at jeg ikke egentlig misliker regnvær. Ja, det er grått, og jeg får lyst til å spiffe opp. Men jeg får også sjansen til å gå med mine råtøffe gummistøvler og min enda råtøffere regnfrakk. Også kan jeg stulle hjemme, eller bare krype under et teppe, med verdens beste samvittighet. Faktisk var både jeg og Snåsakokken litt skuffa for at uværet "Geir" lot oss være helt i fred her på Bjølsen. Vi hadde plugget ut det elektriske, lagt frem kameraet, og gledet oss til litt lett tordenunderholdning. Men hva skjedde? Absolutt ingenting, det regnet nesten ikke engang. Skuffaaaa!




Maken til fotogene blomster, tror de trives i rampelyset. Det er vel bare ranunkler, og kanskje peoner, som slår dem sånn linselusmessig?




Det heiteste gerberatrikset er å sette dem i iiiiskaldt vann med en gang, sånn at de får en liten spjoing av et kuldesjokk og holder seg rette og fine i stilken. Hvis ikke har de en lei tendens til å duppe med hodet, og til slutt ha en ganske så dårlig holdning. Hvis det skjer, kan situasjonen reddes med litt ståltråd/blomstertråd. Stikk enden i undersiden av blomsten, og vikle den i en spiral nedover stilken. Blomsterverdenens krykke! Funker hver gang. Men enn så lenge er de selvhjulpne og rake.


Dette ble også Fentiman's Ginger Ale-flaskens første vaseoppdrag. Foreløpig ståkarakter syns jeg.






Nyt regnværet mens vi har det! Plutselig dukker sola opp igjen! Norsk sommer er bare best, uansett hva klagerne sier.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar