fredag 7. juni 2013

Byttekveld!

For et par uker siden var det markert med ballonger i kaldender'n, for min vakre venninne Stine hadde trommet sammen til byttekveld hjemme hos seg! Hurra!


Konseptet begynner å bli velkjent for flere og flere har jeg fått inntrykk av. Det funker som følger: alle roter gjennom skap og skuffer og finner frem klær, sko, stæsj og interiør som de ikke bruker lenger, som ikke passer, som de er lei av osv. Så putter man tingene i en bag eller koffert, og putrer av gårde til møtestedet (høres litt mafia ut, men det er vel kult?). Der henges klær opp og andre ting stilles pent ut så man kan se hva man har å velge i.




Det finnes mange ulike måter å foreta selve byttingen på, men vi valgte det jeg kaller "banana style". Det vil altså si at alle går bananas og plukker og prøver det de vil, og tar med seg akkurat det de har lyst på hjem. Eventuelle "tvister" avgjøres med verdens desidert beste konfliktløser; stein, saks, papir. 




Underveis drikker man seff te og skravler en hel del. Noe av det morsomste er å se egne "vrakede" klær på andre, de passer nemlig ofte helt annerledes, og føles nesten som nye. Og at andre blir glade for klær du er superlei av selv! Makan til magi. Også kommer seff gleden over å finne ting du digger til deg selv, som du bare kan ta. Moahahahaaa! Kun dersom du med hånden på hjertet kan si at du kommer til å bruke dem, da, det var en tilleggsregel vi fant på.




Jeg dro på party med en stor bag full (=et klesstativ), og kom hjem med "et hengestolsmål" med klær og moro (det var meg og måleenheter igjen. Det hender jeg legger ting i hengestolen for å få litt oversikt, og denne gangen var det omtrent én stol med stæsj. Men siden putene ble liggende underst, er det ikke så mye som det ser ut som, altså). På hedersplassen ligger et av de morsomste funnene: min helt nye (for meg) fisk! Det er et halskjede i - hold deg fast - ekte fiskeskinn fra Island! Dra meg baklengs inn i fiskegarnet! Et typisk eksempel på "så stygg at den blir kul"-looken. Allerede en klassiker i min garderobe...




En av de store fordelene med en byttekveld på denne tiden av året er at den kan brukes som et spark i rumpa hvis du ligger bak med å bytte om på sommer- og vintergarderobene hjemme! Yeah! Her i huset er det en stor operasjon, men for å finne ting å bytte bort var det bare å brette opp ermene og sette i gang. Et par dagers fullt kaos er verdt det når man tenker på hvor fint og oversiktlig og sesongmessig korrekt det blir når det er ferdig... 


Siden jeg for kort tid siden ga bort to fulle søppelsekker med klær, var jeg egentlig overrasket over at jeg fant noe som helst jeg kunne ta med på byttekveld. Men det viste seg at sommergarderoben var en ubesudlet gullgruve i så måte, den lå nemlig trygt pakket vekk da søppelsekkene ble sortert ut en gang i vinter. Når klærne først ligger lagret i kofferter under trappen tar jeg dem ikke frem med mindre jeg må, det er litt av en operasjon...






Nok en bonus: kattene digger alt som har med kofferter, ompakking, bager og klær å gjøre, og får virkelig boltre seg ved en slik anledning. Det gikk et par dager der begge kattene maste merkverdig lite om både mat og kos og annet de ofte vil ha. Det er koffertfaktoren som spiller inn: er det en koffert i rommet, er katten happy på default, og ligger pent og hygger seg for seg selv, pent lite opptatt av både mat og kos. Rare, rare dyr.


Ingen på byttekvelden hadde lyst på Arabia-servise, gitt. Kanskje du er hypp? Uvisst antall tallerkener, asjetter, kaffekopper og tekopper, og til og med fancy espressokopper - alt kan telles hvis noen er interessert. Og et stort tilhørende serveringsfat som jeg bruker innimellom, men slenger med dersom noen har lyst på det hele og tror de vil bruke det.




...og tenkte jeg det ikke: du ville vel se et bilde til av fisken min? He shall be my squishy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar