lørdag 9. februar 2013

Vinterfavoritter


Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke er så innmari glad i vinteren. Den kan være pen og alt det der, det ska'n ha. Men hvorfor skal det være så kaldt og surt hele tiden? Brrrr! Sikkert for at det skal føles enda bedre å være inne?

For å muntre meg selv opp på en ekstra kald Oslodag, fokuserer jeg på det jeg liker, og lager min egen offisielle vinter-topp-liste. Vi kan eventuelt kalle den VG-lista (står for Vinterens Gullkorn)?

1. Julemarsipan
Må ikke forveksles med påskemarsipan. For meg er det ikke Nidar og gjengen som lager favoritten, men et merke som flere av byens grønnsakssjapper tar inn. Grønnsakshandleren på Bjølsen er stolt av at han har satt prisen ned på sin marsipan, da han syns de andre tar seg vel godt betalt. Og hvis du trengte ytterligere overbevisning: banan! Hallo!




2. Symaskinen + Kaniita = så sant, så sant
Nå som syrommet endelig har tatt form, er det fint å putle litt med nye prosjekter mens det snør og kaver ute. Men det kan ikke snø altfor mye, da mister jeg det beste lyset, nemlig fra takvinduet rett over symaskinen... 




3. Pakke ut rariteter
Hvem skulle trodd det, egentlig, men vi har enda flere IKEA-poser igjen å pakke ut! Mesteparten nå er arvede greier vi egentlig ikke trenger, men syns er morsomme. Også verktøy og lure ting, da. Man vet aldri hva man finner i disse posene, og det er egentlig ganske koselig å stulle med dem.




4. Kattekos!
Nå kjente jeg at det ble viktig å presisere at tallene foran hvert punkt ikke har noen betydning ranking-messig. De er kun et redskap for å holde litt oversikt. Kattekos kommer nemlig gaaaanske høyt opp på min VG-liste. Når jeg tenker meg om kommer det høyt opp på helårslista også. Prrrrrr!


5. Ullteppe-ekstravaganza
Yummy ulltepper over det hele, jeg pakker meg inn og venter på våren! Det grønne teppet som nå pryder dagsengen fikk jeg av besteforeldrene mine. Dette teppet har jeg kost meg med siden jeg var liten, det var alltid kamp om det blant barnebarna, men siden vi var små var det plass til to-tre under der. Til vi ble egoistiske fjortiser og skulle sove middag. Så det er vel et slags... generasjonsteppe? Ellerno?  Blanket of life, liksom.





  
6. Smårydde/dandere
Storopprydning, støvsuging og slikt syns jeg sjelden er direkte koselig eller morsomt. Smårydding derimot! Mens det likevel er surt ute, benytter jeg sjansen til å omorganisere, pynte og dille rundt i leiligheten. Et behagelig evighetsprosjekt. Også er det støvtørkingen, da...






 7. Gå en liten tur. Se noen som er kaldere enn meg.
Jeg har en soft spot for ender om vinteren. Jadda, jeg vet at de er konstruert for å klare kulda og sikkert har det ypperlig. Det er bare noe litt stusselig over dem der de hutrer seg sammen på isen eller i det kalde vannet... Men jeg. Jeg er alltid påkledt som en Michelinmann i tredje potens. Og jeg har fremdeles hardere skyts jeg kan ta i bruk dersom vinteren øker til "kode rød". Så lenge jeg holder meg varm, er det mye pent å se der ute. Og deilig å komme inn igjen! Mmmm!




(Vannet på bildet med elva på er til info faktisk frossent. Det må ha blitt kaldt skikkelig fort, så "rennemønsteret" ble fanget i isen. Vakker er den iallfall, den derre vinter'n!)




8. Lage mat. Og spise den etterpå.
For en som meg som gir faen i lavkarbo, men elsker rotgrønnsaker, er høsten og vinteren en finfin mattid. Det går også mye i fisk om dagen. Kroppen hvisker tydelig "fissssk" nesten hver dag, så da er det vel fisk den trenger, og fisk skal den få. Snåsakokken spiser aldri fisk, så jeg kan gjøre som jeg vil og lage både mer og mindre eksperimentelle retter. Jeg har for eksempel mine "immunspiff"-perioder, der jeg bruker mye appelsinjuice, ingefær, chili, hvitløk og honning i maten. Og juleperioder (som ikke begrenser seg til desember) der nellik, kardemomme, kanel og andre krydder blander seg inn både her og der. Skikkelig vinterkos.


9. Lys i håret, på bordet og i krinkelkroker
Mørketid er ikke bare negativt for oss stæsj-junkies. Jeg har før vært inne på hvordan deler av interiøret kan brukes i bekledningen, for eksempel som hårpynt. I flere år har alle mine batteridrevne lyslenker vært i bruk i håret og på klær i tillegg til i borddekorasjoner og rundt omkring i leiligheten. Det funker delvis om sommeren også, men vinterstid er desidert best!




 Hår og bord, hår og bord!




10. Nerding
Siden mye nerding foregår innendørs, er vinteren perfekt! Film hjemme, kino, tegneserier, bokutgivelser... Livet er alltid litt lysere i mørket for oss nerder. Stadig gleder vi oss til en ny film eller en ny bok. Denne vinterens høydepunkt var selvsagt Hobbiten på kino. Nerdeoppvarmingen foregikk i år hjemme, med pinnekjøtt. Yeah!






11. Vinterklær
For oss med et over gjennomsnittet lidenskapelig forhold til klær, er det jo hyggelig å få ha dem på seg. Vinterkåper er en av mine favoritter, både å lage selv og å kjøpe. Og å gå med selvsagt. Jeg digger ull mot huden og fryser gjerne hele året. Derfor syns jeg ullgensere og ullkjoler, skjerf og luer også er litt stas og kalas. Men bare litt.


(Dette siste bildet er tatt av Helene Fjell, som har tatt flere bilder av klærne jeg har designet.)

12. Juleferie. På et varmt sted.
Say no more, say no more...










13. Korssting
Etter at jeg var med i Aksjon Geriljabroderi, har broderivirksomheten ligget litt brakk. Men denne vinteren sikter jeg mot en aldri så liten revival! Jeg startet før jul og broderte dette i julepresang til et vennepar. Perfekt inne-aktivitet, også på trøtte dager uten så mye tankekraft. Nesten helt hjernedødt opplegg, og veldig koselig, men litt tålmodighet kommer godt med...




 Konklusjon: selv på vinteren er det mulig å ha det ålreit innimellom. Hurra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar