fredag 14. desember 2012

Lys i mørke

I disse Lucia-dager, er det koselig å lyse opp litt i kriker og kroker... Flaks, da, at jeg har skikkelig gode venner med skikkelig god smak. Kremsmak, kan vi si. Eller så kjenner de meg bare så godt at de vet at det er lurt å trekke'n litt ekstra langt?

Se bare hva som ble shoppet med fra bilferien (eller, strengt tatt: vin-ferien) til Harald og Cathrine:




 Nå kan jeg nyte det delikate mønsteret og de elegante formene hver dag! Er det tekanner, eller skal det forestille vannkanner til hobbygartnervirksomhet? Uansett er de en fryd for øyet på mørke desembermorgener og -kvelder!




Også i Psykosedyr-skogen dukker det opp små lyspunkter. Disse lotusblomstene kommer fra Kremmerhuset, og jeg liker at de gir varmgult lys selv om det er LED. Min indre pensjonist har egentlig lett panikk nå som glødepærene forsvinner, og har sett for seg en lett blåtonet LED-verden, kald og kjip. Men så kommer altså håpet i form av disse lotusblomstene, og jeg kan puste lettet ut.




Desember går fortere enn flytoget, og her i huset teller vi ned til ferie. Forventningen varmer godt i sjela. Nå er det under en uke igjen! Yeah! Jeg feirer med en kopp julete mens jeg er hjemme og passer syk katt...




Omtrent ikkeno' er så stakkarslig som en katt som har kommet hjem fra veterinæren. Det gjør vondt langt inni kattemammahjertet. Og så kan jeg le høyt i neste øyeblikk fordi den groggy klumsegangen og snublingen også er superkomisk. Men mest av alt må Kattepleier Kaniita må være oppmerksom, så ikke Melis skal falle ned trappen eller drukne i vannskåla.


Ikveld blir det pinnekjøtt for én her hjemme mens Snåsakokken er på julebord. Jeg setter nemlig alt inn på å spise masse norsk julemat før vi plutselig er "stuck" i frukten og de sunne fiskeretters land. Ikke annet å gjøre enn å spise lutefisk og rakfisk på hverdager, da. Vurderer en god batch multekrem en dag - til middag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar