søndag 12. august 2012

Rädda växten, död eller levande!

Det er ikke lett å finne ro i sin planteidentitet for en forhenværende Blomdödar som plutselig oppdaget grønne gartnerfingre for få år siden. Denne sommeren har virkelig vært en prøvelse, både for planter, spirer og gartnerspirer. Jeg skal ikke være en av dem som klager på at det har vært en fuktig sommer. Varmen fra Hellas fylte på litt, så uansett vær her hjemme har begeret vært halvfullt i mine øyne.

Plantene, derimot, skulle nok ønske det var halvtomt eller enda tommere. Men dette ble altså sommeren vi begynte med daglig plantelensing på terrassen. I avdelingen for ny-ord mener de at det er et av de bedre i år. Men plantene er uenige, stakkars, der de råtner på rot. Ikke kan de svømme heller.








Noen av plantene overlever heldigvis, så lensingen er ikke helt fåfengt. Faktisk vil jeg anså at dødeligheten ikke er noe særlig høyere enn 45% til nå. Det kunne alltids vært verre...




For de spesielt interesserte kan jeg si at både eføy, mynte og jasmin ser ut til å tåle regnet ganske bra, og nesten vipper over til å like det. Jasminen drikker som en fyllik, faktisk, og er dermed et hot tips hvis værvarselet for neste sommer blir fuktig.




...de andre urtene, derimot, ville helst ha vært med til Mykonos, og hvisker til meg fra graven at jeg må kjøpe meg større koffert.

På parsellen er det også delt suksess denne sommeren, og med omtrent samme happy-/død-ratio som på terrassen.




Potetene, sukkerertene og squashen virker rimelig fornøyde, mens spinaten og gulrøttene sliter og synger på siste vers. Rødbetene klarer ikke helt å bestemme seg, de ambivalente jævlene...




Tror ertene ble ekstra fornøyde da jeg snekret opp en liten støtteanordning, og med hjelp av Snåsakokken bandt plantene løst og fint opp med rød improhyssing. Ingen skal si at vi ikke gjør vårt ytterste for bedre komfort, forholdene til tross!


  ...og, ja: de små spireparodiene som skimtes der det ikke er store vekster er de misfornøyde/dødsdømte grønnsakene. RIP.




Oppsummering: en såpass splittet grønn personlighet kvalifiserer på denne bloggen, som jo har banan som ypperste måleenhet og referansepunkt, til diagnosen banansplitt. Omtrentlig 40% døde mot 60% levende planter, altså.

Følg med i neste episode...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar