tirsdag 1. mai 2012

Hvem trenger barn for å lage skikkelig bursdagsselskap egentlig?

Under et døgn etter at Snåsakokken og jeg på ekte pensjonistvis satt og diskuterte "ungdommen nu til dags", og hvordan flere og flere driver selvrealisering gjennom cupcakes, fant jeg meg selv i et riktig komisk bake-glasshus. Det var nemlig dags for første samling av flere enn seks personer i leiligheten - et realt familieselskap! Og selv i et halvmøblert hjem betyr det at det skal diskes opp...

På med forkle, brrrett opp ermene, og kjør på!

Jeg startet med brownie-baking (oppskrift i eget innlegg her). Hadde opprinnelig planer om å bruke mine nye utstikkerformer og lage brownie-barter, moahaha! Men formene var "lukkede" i motsetning til de fleste norske pepperkakeformer, og viste seg rett og slett å være for lave for den saftige, høye browniekaka... Men Kaniita vet alltid råd, og endte opp med hjerter, ninjaer og en ensom snegle uten følehorn. Mission accomplished!


Neste steg: bjørnebærcupcakes (oppskrift i eget innlegg her)... Ja - det er lov til å humre litt nå. Jeg prøvde å kjenne etter litt underveis, og lurer på om jeg muligens ble bittelitt selvrealisert. En smule, i det minste.


Vi hadde også en del snop i huset. Det skulle komme et helt barn i selskapet, nemlig. Godt påskudd syns nå jeg...


Mellom mye siste-liten-shinings og prepping av leilighet og dekketøy, og ikke minst av meg selv, ble det også tid til å lage Kaniitas spesialbløtkake. Litt juks denne gang med *gisp!* ferdigbunn (og mamma: det er ikke lov til å snu seg i grava før man ligger i den, så lat som du ikke så det...). Men god ble den. Og fin!




 Inni er den som følger: 3 kakebunner, alle moderat dynket i lake fra ferskenboks iblandet saften av 1/2 lime. De to nederste er påsmurt et lag nyrørt blåbærsyltetøy (iallfall sto det det på syltetøyglasset, tihi! Neida, det er skikkelig ferskt syltetøy som går ut på dato før du får snudd deg), og et lag half-and-half krem/vaniljekrem-blanding. Den ene er det banan og hele blåbær på, den andre har fersken- og jordbærskiver. Og så er det masse masse vaniljekremkrem oppå og på sidene, også en hel del bær. Og et kaninlys på en plattform av banan - omtrent som meg, altså. Undervurder aldri en plattform av banan.


 Snåsakokken fikk også tid innimellom all fiksing, og lagde sin trademark-ostekake som alle digger bortsett fra han selv.


Til middag lagde vi pølsefest, ikke med sånne vanlige bensinstasjonpølser, men sånne gode pølser med urter og lam og alskens digg oppi. Hjemmelaget potetmos og masse smågrønt og ost, og et par majonestyper og senneper - vi var sultne og glemte å ta bilder, men ta min tantes ord for at det var verdig en Facebookoppdatering som "beste pølsefest EVER!" (*like*).




 Hurra hurra for bursdag! Bursdagssang er pinlig og koselig, og så må kaninbrannen slokkes...




Koselig med gjester i huset. Alle fant steder å sitte og greier, ikke dårlig. Og så: gaver! Igjen! Yeah!

Den fine badekua kom med en fremtidig vin- og ostesmaking...


Inni den søte puseboken lå det penger som jeg kan kjøpe ting til leiligheten med!


Noen vet at banan er et hot tema...




Klæææær! Hurra! Etter måneders shoppingstans, og kun kjøp til leiligheten, er det deilig å ha på seg noe nytt!






Mer banantema! Litt etnisk, denne bananen. Den fikk plass med en gang!


Etter at alle hadde gått, og skrevet avskjedshilsner på tavla i gangen (også der kan jeg røpe at banan ble tema ganske kjapt), hadde vi nettopp satt på oppvaskmaskinen og sagt oss ryddeferdige da jeg gikk inn på syrommet og fant...


Det er tydelig at det aller beste er å finne seg en plass på gulvet for seg selv, og ligge og prate med kattene mens man spiser. Mjau mjau mjævv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar