fredag 10. februar 2012

Hei Skrei!

Hurra for matvrak over alt, og deres tendens til å søke sammen når det gjelder! Skreien er her, og jeg var heldig nok til å ha en generøs venn som bød meg med på restaurant. Mmmm!

Vi var på Eik Annen Etage, som viste seg å være et interiørmessig fruktfat. Her har noen tatt den helt ut, med masse fløyel og store ærverdige lysekroner, en og annen gullpaljettpute og store fotografier trykket på akryl. I baravdelingen åpenbarte det seg dessuten noen småkinky kjettinggardiner mellom all fløyelen :) Avslappet, men stilfullt. Akkurat så stilfullt at jeg tok meg i det, og lot kameraet bli liggende i veska denne gang. Disse bildene er hentet fra internettet:








Maten var en historie for seg. Endte opp med whisky til skreien ved en slags tilfeldighet, men det fungerte merkverdig godt. Tilbehøret var vårlig og friskt, med blant annet en lys grønn ertepuré og syltet skorsonnerrot. Yummy! Til entrecôte av kalv satt rødvinen som et skudd, og kjøttet smeltet som smør i munnen. Ostefatet ble et lite eksperiment der vi paret en riesling og en portvin opp mot ulike kombinasjoner av ost, nøttebrød, kumminkjeks og to typer kompottert drue. Akkurat da det ikke var ost igjen, hadde vi funnet ut av hva som passet best med hva, og jeg følte meg som en ostenes David Attenborough... Dessertkokken på Eik er visst norgesmester eller noe slikt, noe som kunne merkes umiddelbart idet første sjokoladefondantbit var i munnen. Med appelsinvaniljeis, marengs og bær og en deilig rød fransk dessertvin, var jeg både snurrig og lykkelig. Vi avsluttet som vi begynte, og fikk besøk av våre venner Highland Park og Ardbeg Corryvreckan. Med alt fokus på oppussing og flytting i det siste, var det deilig med et lite kulinarisk pustehull! Og ikke minst, litt fin-fin venneskravling.

Ønsker deg en riktig fortreffelig helg med god mat og gode folk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar