søndag 29. januar 2012

Håndverkeren lever endelig opp til sitt navn...

Alex, eller egentlig Aleksandras, fra Litauen driver med sparkling og maling og lett snekring i leiligheten. Alt har gått på skinner så langt, og jeg har hatt mye moro med hvor dårlig min egen engelsk blir idet vi snakker sammen. "Yes yes" sier Alex. "Yes yes" sier jeg, "and maybe some lists over there?" "Yes yes yes".

Jeg har innimellom tenkt at folk som klager sin nød over forsinkede håndtverkere, håndtverkere som ikke møter opp til avtaler, og håndtverkere som skriver regning med gaffel kanskje har vært spesielt uheldige. For det finnes jo punktlige, pliktoppfyllende eksemplarer også? Eller?




Nei, det gjør ikke det. Det er vitenskapelig bevist (nyere amerikansk forskning etc, tihi!). Ikke kan han si fra i god tid heller, eller spørre om det er ok. 11 dager forsinkelse vil skape praktiske utfordringer siden badet skal rives allerede neste uke. Og: "today I have calculate a little, and price for the work going up" - nærmere bestemt til omtrent det dobbelte av det som var avtalt. Ikke si fra idet du ser det skje, og spør om det er greit. Neida, bare gjør det, og si fra i etterkant...

Lurer på om håndtverkere har egne fag som går på å plukke av dem eventuelle kommunikasjons- og høflighets-skills? Med valgfag "andres tid er ikke viktig"?

Men jeg er så glad for at det blir fint i leiligheten at jeg ikke klarer å være langsint. Idag skal vi flytte et stort lass inn i et av de ferdige rommene. Der skal møblene stå og trippe av forventning til vi skal spille tetris med dem etter oppussingen. Moro i vente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar